donderdag 14 mei 2009

De dingen die ons wakker houden (en maken)

Er zijn veel dingen die mensen wakker kunnen houden: Wat zou de uitslag van mijn medisch onderzoek zijn? Heb ik volgende week mijn baan nog? Houdt ze nog wel van me? Eén ding vooral houdt mijzelf wakker en dat is koffie.

Vooral 's ochtends is het zwarte goud een zegen. Ik sta op, was me, kleed me aan, ga naar beneden, neem een kop koffie en dan wordt ik wakker. Wakker worden is niet mijn sterkste punt. Oké, dus het vloeibare goedje houdt me niet alleen wakker, het maakt me ook wakker.

Daar niet iedereen een veteraan in het wakker worden met koffie is, hier wat tips.

Persoonlijk zou ik voor hete koffie kiezen om het Grote Ontwaken mee in te luiden. Niet alleen is het lekkerder, maar mocht je in slaapdronken toestand het kopje missen en de koffie over jezelf heen gieten, dan ben je alsnog in één keer goed wakker.

Een derde punt dat helpt bij het wakker worden met koffie, is de Senseo. Toegegeven: niet de lekkerste koffie - volgens sommigen niet eens koffie - maar de kleine guit waarmee je de koffiepads bevochtigt maakt bij dit proces zoveel lawaai, dat zelfs een in winterslaap zijnde slang het apparaat vanuit het vacuüm van het kille en vooral stille heelal kan horen.

Tot slot moet de koffie zwart en op een lege maag gedronken worden. Mochten alle eerdergenoemde maatregelen falen - bijvoorbeeld omdat je geen Senseo hebt, maar een koffiezetapparaat met dubbel geïsoleerde wanden en een thermische beveiliging, terwijl je vriendin ook nog eens uitsluitend cafeïnevrije koffie voor jullie tweetjes koopt - dan kunnen we altijd nog rekenen op de oude vertrouwde ochtend-maagkramp.

Aan al deze sublieme maatregelen die garanderen dat je 's ochtends ook daadwerkelijk wakker wordt, kleeft echter één groot nadeel - naast het feit dat je een oorverdovend, bekbrandend, maagwandvretend, niet te zuipen kopje koffie hebt natuurlijk: je moet goed wakker zijn om aan dit hele ochtendkopjekoffiezettengebeuren te kunnen beginnen. Daarom heb ik ook een prachtige en vooral luidruchtige rinkelwekker die er elke morgen trouw voor zorgt dat er in mijn hoofd net genoeg hersenactiviteit is om aan het ochtendkopjekoffiezettengebeuren te kunne beginnen. Had ik al gezegd dat wakker worden niet mijn sterkste punt is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten